Skrivet av: Anders | augusti 13, 2013

Svensk-dansk raketdebatt!

Efter en sömning sommar smällde det till här på bloggen och jag fick 300 träffar två dagar i rad och ett par debatt-glada kommentarer att godkänna.

Det var de danska raketvännerna som upptäckt mitt repotage-inlägg om SRRG (som på den tiden kallade sig för Sky Chaser). Där berättade raketbyggaren Sebastian om sin passion för rostfritt stål och avfärdade danskarnas sk ”bonnjärn” i deras raketmotor. Mer om det nedan.

Och självaste Peter Madsen, en av Copenhagen Suborbitals grundare har länkat hit och ger Sebastian och gänget svar på tal i ”bonnjärnsfrågan”. Ursäkta om jag låter lite exhalterad, men en rymdblogg på svenska blir lätt en lite sömnig historia och att en bransch-kändis som Peter tittar in är riktigt skoj. Jag menar, Werner von Brown är död och en av mina fösta ”New Space-idoler” John Carmack (Armadillos grundare) har nyligen lagt sitt rymdprogram i malpåse. Så det är inte många andra, aktiva raketbyggare jag kan namnet på.

Ja, åter till raket-debatten. På sin blogg försvarar Peter sitt materialval och anser att rostfritt stål bland annat har för dålig värmeledningsförmåga. Ska bli spännande att följa vad SRRG:s svar på det blir.

Vidare skriver Sebastian på Facebook: ”Regarding the test pad? of course it is bolted into the concrete base (floor) we are not that stupid! And spectators are protected by a large ground-level bunker.” – Debatten verkar alltså ha handlat om vi svenskar ens förstår att skruva fast raketmotorn innan vi provkör =).

Vidare har man olika åsikter om var det är möjligt att flyga. Och den frågan är intressant. CS har gjort en elegant lösning i att flyga från havet utanför Bornholm. Det är helt enkelt mycket mindre byråkrati när man har allmänhet och egendom på långt avstånd. Sebastian verkar däremot åter vara öppen för att flyga från Esrange eller norska Andøya Rakettskytefelt.

Sedan skriver Peter om hur mycket SRRG kopierat, bland annat från CS och påpekar att kopiering gör att man inte lär sig något nytt. Jag har inte läst allt, så jag ska inte kommentera det, men vad man ska komma ihåg är att CS har ett mellan 10 och 100 gånger större team. SRRG:s styrka är att helt enkelt undvika ”raketforskning” med långa testserier utan istället använda redan utvecklad teknik. Om det fungerar? Den som lever får se. Men jag tror hela New Space-trenden bygger på Internet och den nya möjligheten att ta till sig information över nätet istället för skaffa all information från gamla böcker och egna tester.

Någon kommentatör påpekade att redan von Brown testat och avfärdat rostfritt stål. Och så kan det säkert vara. Men tekniken utvecklas och idag kanske rostfritt är lättare för små spelare som SRRG att använda. Traditionellt har det varit ett ganska svåranvänt material.

Följ gärna CS och SRRG på Facebook.

logo nr 1

Csseal

/Anders


Responses

  1. Har pratat med Peter och saker o ting har fixat sig. Jag vill inte få folk att tro att vi är ovänner med CS för det är vi inte. Vi alla har våra åsikter om saker o ting, och det är det som har visat sig nu på bloggarna.
    Samtidigt som man får ta mycket struntprat från folk så är det endå skoj att se vad folk tycker och hur de ser på saker. Jag kan tänka mig att även CS har fått höra en del i sina dagar.

    Sebastian Borg

    / SRRG

  2. En rymdblogg på svenska är så mycket intressantare än en blogg om vad man ätit till lunch! Du gör det bra. Jag tog också initiativet att börja blogga om rymden om än jag precis börjat så får du gärna titta förbi. Du hittar min blogg på adressen http://awsomegeek.blogspot.se/
    Tack iallafall för att jag hittat en ny blogg att följa🙂


Kommentera

Kategorier

