Skrivet av: Anders | juni 26, 2013

Byte från Google Reader till Yahoo Pipes

Idag sker en förändring för er som brukar titta i högerspalten här, på nyhetsflödet.

Anledningen är att gratis-tjänsten ”Google Reader” upphör i sommar och det är där jag haft min RSS-länksamling och strömmat hit rubrikerna och tillhörande länkar. Stort tack till Google för de här åren, det har verkligen livat upp Tyngdlöst.

Istället har jag nu börjat flytta över länksamlingen till ”Yahoo pipes”. Tanken är att innehållet ska vara ungefär det samma men jag passar på att rensa lite och Pipes ger möjlighet att förfina en del detaljer. (Arxiv berörs inte då det flödet inte går via Google).

Målet är delvis att ge en ögonblicksbild över nyhetsflödet det sista dygnet. Just nu har jag fem avdelningar. Först en med svenska nyheter och bloggar på svenska. (Jag slår ihop de två jag hade tidigare, för nu kan jag styra bättre).

Nästa avdelning är Copenhagen Suborbitals. Jag vill ge bloggen lite mer nordisk prägel, så jag tar med danskarnas äventyr. (SRRG, Raketflygarna i Linköping använder mest Facebook, så jag har inte kommit på hur jag ska importera det, om det ens går).

Nordiskt är en ny avdelning med bloggar från hela norden (och svenska nyheter på engelska). Här hittar man Norska raketbasen Andøya och ett par LOFAR-relaterade bloggar.

Space New innehåller rubriker från sidor som Bad Astronomy och Planetary Society. Jag har inte flyttat över allt jag hade på Google. Kanske är det bättre att fokusera på ett urval. Kommentera gärna!

Sista avdelningen som sammanställs via Yahoo Pipes är ”Podcasts”, innehållet lär inte förändras, det finns helt enkelt inte så många ljudkällor att välja på.

Ett tag framöver så finns både gamla och nya sammanställningarna på högersidan så jag kan jämföra och se om något verkar galet. Men när Google stänger av sin tjänst eller när jag är nöjd så rensar jag upp.

Om någon är intreserad av att göra något liknande så skriv en kommentar så skriver jag ett inlägg om hur jag gjort.


Responses

  1. Det ser snyggt ut! Det är bra för oss rymdnördar med en översiktsbild av nyhetsflödet.


Kommentera

Kategorier

