Skrivet av: Anders | april 14, 2013

2013 i rymden

Det är hög tid att ge den här bloggen lite uppmärksamhet igen – det är över en månad sedan förra inlägget. För rymdintresset är det inget fel på, även mitt engagemang för att skriva går i vågor. Så vad ska man skriva om 2013? Vad händer över huvud taget i år? Jag tror det kommer att vara ett år av många, små nyheter. Som att Estland planerar att skicka upp sin första satellit, ESTCube-1. Eller att Mars-strövaren Curiosity kanske når fram till Mount Sharp och kan börja undersöka de urgamla sediment-lagren vid bergets fot. (Ingen har ens vågat säga att de hoppas på det, men visst drömmer jag om att de ska hitta spår av urgammalt liv där).

Just nu är det tre uppskjutningar jag ser fram emot: Raketen Antares premiärflygning, uppskjutningen av Gaia och den kinesiska månbilen.

chineserover

Det är verkligen på tiden att det mjuklandar något på månen igen. Det har inte hänt sen Luna 24 gjorde det 1976. Så jag håller tummarna för att landningen lyckas och att kineserna är ger NASA en match om förmågan visa upp resultaten för allmänheten.

Det Europeiska rymdteleskopet Gaia är på ytan mindre spekakulärt, dess uppdrag är att mäta avståndet till våra närmaste stjärnor i Vintergatan. Men arbetet är nog så viktigt, för avståndsmätning är något av det svåraste och viktigaste inom astronomin, för det lägger grunden till att förstå stjärnornas liv och för att bestämma avstånd till ännu mer avlägna objekt som stjärnhopar och galaxer. Uppdraget är en uppföljning av det lyckade Hipparcos-projektet som mätte stjärn-parallaxer mellan 1989 och 1993. Gaia:s mål i siffror är svindlande. En miljard stjärnor ska få avståndet mätt. Som bonus hoppas man hitta asteroider med omloppsbana innanför jordens bana. Det är betydelsefullt för det är svårt att leta småplaneter på jordens solsida! Dessutom räknar man med att hitta hundratusentals kvasarer och tusentals exo-planeter. Einsteins allmänna relativitetsteori tänker man också testa. Enligt Wikipedia är uppskjutningen planerad till oktober. Peppar, peppar.

Vad är då så spännande med Antares-flygningen? Raketen byggs för att lyfta sin Cygnus-farkosten med förnödenheter till ISS. Inget som inte Progress, Rymdfärjan, ATV, HTV och Dragon redan gjort. Men en ny rymd-raket är alltid en ny rymd-raket, det är inte varje dag vi ser en helt ny modell flyga. (Kanske var europeiska Vega förra nytillskottet?) Men Antares har historia ombord. De två motorerna på första-steget kommer från det sovjetiska månprogrammet! NK-33 byggdes nämligen för att ersätta motorerna på den olycksförföljda N1-raketen.

176px-Aerojet_AJ26_in_the_Stennis_E-1_Test_Stand_-_cropped

Men Sovjet förlorade månkapplöpningen och av politiska skäl ville man sopa försöket under mattan så det var på vippen att hela lagret av NK-33-motorer skrotades. Istället samlade de damm och efter murens fall har några sålt till amerikaner som renoverat och provkört dem. Och nu ska de, efter 40 år, äntligen få premiär-flyga. Och motorn är ett litet mästerverk, dess dragkraft är 137 gånger högre än motorns vikt, en siffra som få raket-motorer någonsin överträffat. Provflygningen, som alltså inte går till ISS, planeras ske på onsdag.

Och till sist, här hemmavid har SRRG (tidigare Skychaser) byggt en testrigg för sin kommande 34 kN-motor. Dessa underbara galningar!

testrigg


Responses

  1. […] I wrote a blog post (in swedish) about the possible space news this year, 2013. This reminded me about how excited I am […]

  2. […] I wrote a blog post (in swedish) about the possible space news this year, 2013. This reminded me about how excited I am […]

  3. […] skrev häromdagen om det fantastiska att en 40 år gammal motor (som återupptäcktes i ett förråd när Sovjet […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: