Skrivet av: Anders | november 12, 2011

Hur ska det gå för Fobos Grunt?

Jag har suttit som klistrad vid forumtråden: LIVE: Zenit-2SB launch with Phobos-Grunt – November 8, 2011 de senaste dagarna. För Rysslands ambitiösa Mars-sond som skulle hämta markprover från månen Fobos har blivit fast i låg jordbana (LEO). Bilden här visar (så länge sonden är kvar runt jorden) en realtidsbild av var den befinner sig.

Direktlänk till Heavens-above.com’s information om Phobos Grunt



(Klicka eller ladda om för att se få aktuell position). På siten ovan kan man även se aktuell höjd, just nu flyger sonden på ”206×334 km”, vilket ska utläsas som en aningen elliptiska banan runt jorden som har en lägsta höjd på 206 km och en högsta höjd på 334. Som jämförelse: ISS, rymdstationen befinner sig vanligen på en konstand höjd på 340 till 400 km). Det är 206 km, den lägsta av de två som är den viktigaste. För det är den som avgör hur länge det dröjer innan sonden störtar och förstörs. 200 km är inte långt, det är ungefär som sträckan mellan Örebro och Stockholm. Uppgifter om när den riskerar att störta varierar, vissa säger i slutet av november, andra i början av nästa år.

Mer svensk rapportering:

Astrowebb rapporterade om uppskjutningen, inklusive videolänk och har en bra, förklarande bild på själva rymdfarkosten. Notera särskilt de spiralformade antennerna. Mycket av dramat består i spekulationer om vad som hänt med dem, om de är skymda av raketsteget och hur man ska få kontakt via dem.

Popast skriver idag. Men egentligen har ingen, varken media eller Roskosmos några nyheter. Det man vet är att sonden inte roterar okontrollerat (vilket skulle visa att styrsystemen inte fungerar och är alltså goda nyheter). Men man får inte radiokontakt, varken telemetri-sändningar därifrån eller radiokommandon till satelliten.

Även Rymdsond har en notis idag. Här kan man fylla i att Fobos Grunt egentligen inte hamnat i fel bana, man är bara kvar i en bana man borde ha lämnat. Nu eller snart borde man inte vara inom synhåll från jorden utan i omloppsbana runt solen, en sk Hohmannbana som tangerar både jordens och Mars banor.

Just nu står det inga människoliv på spel. Störstar sonden är risken att någon träffas samma som för UARS och ROSAT, en på några tusen. Men Fobos Grunt har tyvärr 8.3 ton giftigt drivmedel, hydrazin och dikvävetetroxid ombord. Det är det man ska oroa sig över och absolut inte de mikroskopska mängderna radioaktivt material som vissa media rapporterat om. Det är inte som marsbilen Curiosity som drivs av en radioisotopgenerator. Den får vi verkligen hoppas att den inte störtar när den flyger inom kort för den innehåller betydande mängder plutonium. Slutsatsen är att Phobos Grunt har potential att kunna bli rymdålderns giftigare återinträde.

Vad händer härnäst?

Det här är inte så lite ironiskt, vi har en, troligen, fungerande farkost i omloppsbana, ungefär där den skulle vara. Och det faktum att den inte tumlar runt utan vänder sig mot solen tyder på att minst delar av styrsystemet och datorerna fungerar som de ska. Så i bästa fall är det bara något fånigt dator eller systemfel som man kan lösa enkelt när man väl kommer på vad det är. Men ändå är de flesta överens om att chanserna är ganska små, man har redan i flera dagar försökt få Fobos Grunt att svara. Inga enskilda människoliv står som sagt på spel, men rapporteringen har ändå katastofkaraktär, säkra uppgifter är få, rykten och direkta felaktigheter är vanliga. Så jag tänkte byta ämne, från att samla och presentera information till att resonera runt frågor folk haft på forumen.

Spekulationer

Kan inte ESA eller NASA hjälpa till?
Det är en berättigad fråga och arvet från Sovjet-tiden hänger kvar. Då hände det att man i PR-syfte mörkade katastrofer med tusentals döda. (Lite som flygbolag som prioriterar att måla över sina logotyper om ett flygplan störtat). Men, jo, ESA:s markstationer är redan med och lyssnar och NASA har meddelat att man hjälper till om man blir tillfrågade och kan göra något.

Borde man inte ha behållit Rymdfärjan och använt den för att flyga upp och rädda Fobos Grunt?
Även om teknik och logistik skulle tillåta det så sätter ekonomin stopp. Själva sonden kostade bara 1.5 miljarder rubler att bygga, det är ca 320 miljoner svenska kronor. (Projektet som helhet väntades kosta 5 miljarder rubler.) En enda flygning med rymdfärjan kostar många gånger mer så det är inte försvarbart alls. (Det där bland annat därför man inte flyger med färjan längre, den var för dyr).

Skulle man inte kunna flyga med en Sojuz från ISS och fixa Fobos Grunt?
Det en intressant tanke som egentligen har ett tråkigt svar, det är nog inte tekniskt möjligt. Sojuz har bara bränsle för att flyga någon dag och direkt till jorden. Men bortsett från det så är intressant nog är ISS och Fobos Grunts banor väldigt lika varandra. Ungefär samma höjd och liknande ”inklination”, lutning mot ekvatorn. Men, och det finns ett men, banorna korsar varandra, banorna har väldigt olika uppstigande nod, de korsar jordens ekvator vid alltför olika positioner. Det här är lurigt att förklara i text men den manöver man skulle behöva göra kallas planskifte. Det innebär att omloppsbanans form behålls men man lutar om banplanet och retsamt nog går det åt massor av raketbränsle för det och det omöjliggör en räddningsaktion från ISS.

Skulle man inte kunna flyga med en Sojuz från jorden då?
Ja, tittar man bara på prislappen så vore det kanske möjligt. Och i dessa tider med bankkriser och inte särskilt billig olja så är det gas och oljeexporterande Ryssland inte Europas fattigaste land. Men här sätter ledtiden stopp. Att bygga en Sojuz tar flera år och de som finns är uppbokade för att hålla ISS igång. Inte ens rika västerlänningar som vill och har råd att köpa en biljett får göra det just nu för alla platser är upptagna.

Skulle man inte kunna skicka en obemannad farkost, t ex rymdflygplanet X-37B?
Ja, det vill man nog vilja kunna göra i framtiden. Det pågår små forskningsprojekt där man vill få farkosterna att bli bättre på att samarbeta med varandra. Svenska PRISMA är ett utmärkt exempel på det. Men det ligger ännu i framtiden, idag är området grundforskning och tidig teknikutveckling. Ska man åka och serva rymdfarkoster idag måste situationen vara som med Hubble-teleskopet som redan från början var konstruerat för att kunna flyga med och bli reparerat från Rymdfärjan.

För framtiden, när bilden ovan slutar fungera, så sparar jag en ”stillbild” på hur det såg ut idag:

Phobos Grunt's position november 12, 2011

Phobos Grunt's position november 12, 2011


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: