Skrivet av: Anders | juli 21, 2011

Raketen Phocus flög från Esrange

Det är semestertider och jag tillbringar den mesta tiden på Herräng Dance Camp. Men rymdfarten står sannerligen inte still denna sommar. Den allra sista rymdfärjefärden avslutades nyligen med en landning i mörker. Jag var 9 år gammal när den första rymdskytteln Columbia lyfte i april 1981 och det är nog mitt första rymdminne. Färjan var en fantastisk teknisk bedrift och själva bygget drog faktiskt inte över budget med mer än något tiotal procent. Men tiden var inte mogen för ett rymdflygplan av den storleken. Så nu blir det spännande att se vad amerikanarna ska göra framöver, blir det pigga, privata aktörer som får ta över all bemannad rymdflygning eller kommer kongressen och NASA att ta sig samman och lyckas skapa nya, fantastiska rymdfarkoster?

Och det är inte allt, Pluto fick just en ny, fjärde, måne, P4 kallas den i väntan på bättre namn. 8 minuter långa exponeringar med Hubbleteleskopet gick det åt för att fånga den 15-34 km stora månen på bild.

Vidare, Dawn har kommit fram till Vesta och har inträtt i omloppsbana runt asteroiden. Bilderna för tankarna till Saturnus mindre ismånar.

Men det som fick mig att blogga idag var Rymdkanalens rapportering om sondraketen Phocus. Projektet går ut på att studera lysande nattmoln och Rymdkanalen har även detaljerad information om själva flygningen. Jag tycker det är jätteskoj att jag börjar hitta mer information om Esrange-raketerna. Särskilt sen jag började skriva en del om Copenhagen Suborbital har det kliat i fingrarna få läsa och skriva om vårt svenska Esrange där man faktiskt flyger till rymden sedan lång tid tillbaka.


Kommentera

Kategorier

