Skrivet av: Anders | april 30, 2011

Nyheter på Tyngdlöst – RSS-flöden i högerspalten

Förutom att blogga om intressanta saker i rymden försöker jag göra Tyngdlöst till en resurs för andra svenskspråkiga rymdintresserade. Sista veckan har jag jobbat med högerspalten, istället för att ha en vanlig länksamling överst har jag nu fem avdelningar med ”RSS-flöden”. De är i sin tur samlingar från flera bloggar och nyhets-sidor.

Undantaget är Arxiv-avdelningen, den är tvärtom bara en del av nyheterna från arxiv.org, de som handlar om planetforskning. Arxiv är sida där astrofysiker och andra naturvetenskapare kan lägga upp vetenskapliga artiklar som är på gång att bli publicerade, det kommer ungefär 2-8 nya rapporter varje vardagmorgon. Det är ofta otroligt intressant, men ibland svårt för mig som lekman att ta till sig. Men många nyheter grundar sig en rapport i Arxiv som någon journalist eller bloggare kan förklara på ett mer populärvetenskapligt sätt.

Svenska inlägg
Den första rubriken, här samlar jag så mycket som möjligt av rymdnyheter som skrivs på svenska och som finns tillgängligt som RSS.

Svenska inlägg 2
Här har jag ett par bloggar på svenska som visserligen är intressanta, men är lite för pratiga för att ha bland de andra blogginläggen i första avdelningen.

Ja, förresten, klickar man på rubrikerna så kommer man bara tillbaka till Tyngdlöst. RSS-ikonen är däremot en länk till den publika RSS-samlingen på Google Reader som förser avdelningen med länkar. Jag vet inte om det är användbart, men de finns där.

Space New och More Space Blogs är inlägg från utländska siter. Det är inte bara engelska utan även lite danska inlägg.

De fyra första avdelningarna jag berättat om hittills har inläggslänkar från sidor jag själv är välbekant med och jag läser eller i alla fall skummar igenom. Det är ungefär de sidor jag har länkat till längre ner i högerspalten.

Men idag lade jag till en ny avdelning:

Unsorted
Det är ett antal bloggar jag hittade idag, men som jag själv inte har följt. De så att säga under observation. Om jag tycker de passa in så flyttar jag upp dem till respektive avdelning längre upp.

RSS Unsorted

RSS Unsorted

Tanken är att man snabbt ska kunna se vad som är på gång inom rymdforskning och astronomin. Idag ser vi till exempel att många av inläggen handlar om rymdfärjan Endeavour som skulle ha startat sin sista flygning idag. När jag själv bloggar så gör jag ofta så att jag tittar igenom nyheterna och fastnar jag för något jag vill skriva om så gör jag det. Samtidigt håller jag koll på de svenska bloggarna så det jag skriver får någon egen vinkling.

2011-10-26: Redigerad för språkfel.


Kommentera

Kategorier

