Skrivet av: Anders | april 12, 2011

50 år i rymden

När jag började blogga om rymden så trodde jag att jag skulle skriva en hel del om historiska rymdfärder och farkoster. För det var där jag på allvar började läsa in mig på rymdfart. Och The Space Review var där jag hittade mest intressant att läsa. Och där hittar vi idag en ordentlig artikel om Vostok, rymdskeppet Jurij Gagarin flög för på dagen 50 år sedan.

Vill man läsa färska blogginlägg på svenska om Gagarins historiska färd så har Astrowebb en detaljerad skildring av händelseförloppet medan bloggen hos Populär Astronomi har en mer betraktande återblick.


Notera hur lik Vostok-raketen är en nutida Sojuz-raket. Släktskapet syns tydligt och designen med fyra koniska booster-raketer har hängt med.


Varje år firas Yori’s Night till minne av resan och för att inspirera människors intresse för utforskning av rymden.

Och Google ville förstås också vara med och fira Gagarin.


Kommentera

Kategorier

