Skrivet av: Anders | mars 16, 2011

Podradio

Sista året har jag hängivet följd podradioprogrammet Astronomy Cast med Fraser Cain (Universe Today) och Dr. Pamela L. Gay (SIUE). De gör ett program varje eller nästan varje vecka och de pratar om allt som har med astronomi att göra och en hel del om rymdfart. De är inte dagsaktuella så även flera år gamla program kan vara otroligt givande att lyssna på. Jag rekommenderar dem varmt, även för dem som inte är superduktiga på engelska. Jag har själv valt bort många andra podradioprogram för att det varit svårt att förstå men hänger med bra här. Många program är även transkriberade så om man missar någon detalj som verkar intressant kan man gå in och läsa texten istället. De har gjort över 200 program så arkivet tar inte slut på en eftermiddag.

Nummer två på min favoritlista är Planetary Radio – jag lyssnar nog på alla nya program och känner in om det är intressanta ämnen. Jag har även gått med i Planetary Society som gör programmet och mycket annat. Även här finns det många guldkorn och en hel del världskända gäster i arkivet, t ex självaste Buzz Aldrin, andra mannen att gå på månen.

Så det var extra skoj när jag häromdagen upptäckte ett aktivt svensk podradioprogram om astronomi. Slottspod heter det och namnet kommer sig av att det är baserade på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg. Ett program i månaden gör de och jag har lyssnat på två program såhär långt. Klart seriöst. Emanuel, Katja och Gunnar är det som gör programmet och förstod jag det rätt så är de som guider på observatoriet. Väl värt att lyssna in.


Kommentera

Kategorier

