Skrivet av: Anders | augusti 16, 2010

Copenhagen suborbital monterar Heat 1X

Den danska bloggen Rumfart på den anden måde visade idag imponerande bilder på monteringen av HEAT 1X. Klicka på bilden och titta!

HEAT 1X provmonteras. Foto: Steen Andersen, Copenhagen Suborbitals.

Projektet, Copenhagen Suborbitals kanske behöver en närmare presentation. Det är ett mycket seriöst gäng som vill flyga en människa till rymden på enklast möjliga sätt. Och med ”gäng” menar jag att de inte är ett företag som Virgin Galactic eller Armadillo.

Men att kalla dem amatörer är faktiskt vilseledande. Gänget jobbar förvisso på sin fritid, finansieras av sponsorer och med insamlade medel. Men av bilderna att döma är de proffs ut i fingerspetsarna. Det är inget av den hembyggarstil som man ser på de flesta mindre amerikanska projekten.

Tanken är alltså att, med minsta möjliga raket, flyga en människa över 100 km upp i luften, där det vi, en smula godtyckligt, säger att rymden börjar.

Min första reaktion när jag såg deras hemsida var att de tänkte flyga i en soptunna!

"Tycho Brahe", prototyp som ska flyga med en docka.

"Tycho Brahe", prototyp som ska flyga med en docka. Bild från Wikipedia.

Planen är att redan om 13 dagar provflyga raketen på bilderna, med en docka i förarsätet. Och går ytterligare några flygningar bra ska en av äventyrarna flyga på riktigt. Jag måste erkänna att jag är lite orolig för honom.

Geografin för uppskjutningen är intressant. Avskjutningsrampen kommer att flyta på Östersjön, utanför Bornholm. Och för de flesta av oss svenskar är det närmare än vad vi har till vårt eget Esrange utanför Kiruna. Och Bornholm ligger bara sådär 15 svenska mil från Peenemünde, där Werner von Brown en gång utvecklade och provflög V2-raketen, en raket i ungefär samma storleksordning.


Responses

  1. Jag bytte rubrik och länk till inlägget eftersom jag inte vet om moteringen är ett test eller slutgiltig. Just nu lutar jag att de kommer att köra raket och avskjutningsflotte i ett paket till vattnet.


Kommentera

Kategorier

